Asas
Undang-Undang Pegawai Penguatkuasa Jabatan : Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia
Penulisan
ini membincangkan secara asas pembelajaran dan kemahiran undang-undang yang
perlu difahami dan diaplikasikan oleh seseorang Pegawai Penguatkuasa. Ia adalah
pemakaian universal oleh mana-mana pegawai penguatkuasa selepas mempelajari
mana-mana akta dan rujukan penting lain yang dikuatkuasakan oleh mana-mana
agensi masing-masing. Penulisan ini juga mengandungi pandangan penulis tentang
aplikasi dan pemakaian peruntukan undang-undang tertentu. Walaupun begitu dalam
penulisan kali ini, aspek-aspek perundangan tersebut tidak akan diulas secara
mendalam. Penekanan dalam penulisan ini adalah bersifat umum sebagai maklumat
dan panduan para pembaca. Harapan penulis agar maklumat ini dapat memberikan
input kepada warga Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia (JBPM) demi untuk memacu
pembangunan kecemerlangan Jabatan.
Kita yakin bahawa mana-mana
agensi yang menguatkuasakan undang-undang memerlukan pegawai-pegawai yang berkemahiran
tinggi dalam aspek perundangan. Kemahiran yang tinggi ini amat diperlukan
kerana setiap tindakan penguatkuasaan
akan membawa kesan perundangan.
Dalam konteks JBPM, seseorang
pegawai yang menjalankan tugas penguatkuasaan seharusnya mempunyai
sekurang-kurangnya ilmu asas yang bersifat mandatori iaitu ilmu mendalam
tentang Akta yang dikuatkuasakan iaitu Akta Perkhidmatan Bomba 1988 (APB 1988),
Undang-Undang Kecil Bangunan Seragam 1984, Piawaian-Piawaian dan arahan-arahan
jabatan yang berkaitan. Walau bagaimanapun ia masih belum memadai kerana
terdapat pengetahuan yang sangat diperlukan untuk dikuasai sebagai pelengkap
kepada ilmu seorang pegawai Penguatkuasa.
Adalah ditegaskan bahawa, ilmu
asas ini sangat penting untuk dikuasai. Misalnya, jika seseorang mengabaikan
aspek penting dalam penguatkuasaan bangunan, walaupun perlanggaran atau
ketidakpatuhan dari pihak penghuni mahupun pemunya bangunan mungkin berlaku
namun proses selanjutnya untuk menjalankan apa-apa juga tindakan menurut peruntukan
akta seperti pendakwaan mungkin tidak dapat diteruskan kerana
kesilapan-kesilapan disebabkan kurangnya ilmu perundangan pegawai
bertanggungjawab. Jika kelemahan
seperti ini berlaku, bukankah keadaan ini memberi kesan negatif kepada kelancaran
proses kerja yang seterusnya menyebabkan kerugian dari segi kos dan tenaga
pekerja?
Apakah ilmu perundangan yang menjadi pelengkap kepada pengetahuan
seorang pegawai penguatkuasa yang kompeten?
Sebagai pegawai
penguatkuasa undang-undang, terdapat beberapa ilmu pelengkap yang perlu
diterapkan dalam diri masing-masing. Sekurang-kurangnya perkara asas yang patut
diketahui ialah mengenai Sistem perundangan di Malaysia, Undang-undang
Pentadbiran, Asas Undang-Undang Jenayah, Undang-Undang Keterangan dan Prosedur
Jenayah. Subjek-subjek ini akan diterangkan secara am sahaja dalam penulisan
ini.
Terlebih dahulu, sebelum
kita mempelajari Undang-Undang dengan lebih mendalam, konsep undang-undang itu
perlu dihayati dengan mengutarakan persoalan berikut:
Apa itu undang-undang ? Beberapa tokoh memberikan pandangannya…
Menurut Seorang Ahli Juris,
John Austin (1790 -1859)
“Undang-Undang
adalah satu perintah dari badan berkuasa dalam masyarakat. Perintah ini
disertai hukuman”
Ini
bermakna bahawa Undang-Undang itu sebagai satu perintah dari pihak pemerintah
buat rakyat dan ianya dikuatkuasakan melalui hukuman.
·
Pandangan penulis ialah Undang-Undang tidak
semestinya datang dari pemerintah seperti kontrak 2 pihak walaupun
penguatkuasaan adalah daripada sistem mahkamah pemerintah.
·
Seterusnya Undang-undang tidak semestinya
mempunyai hukuman seperti undang-undang perwarisan yang bukan mengenakan
hukuman tetapi mewujudkan hak.
·
Dalam konteks sebuah Negara, undang-undang
juga bukan sahaja dibuat oleh pemerintah terhadap orang yang diperintah malahan
pemerintah juga tertakluk kepada undang-undang seperti Perlembagaan sesebuah
Negara.
Manakala
menurut John Salmond (1862 – 1924)
“Undang-Undang
dianggap satu badan yang mengandungi prinsip-prinsip yang diperakui dan
diterimapakai oleh sesebuah negara dalam pentadbiran keadilannya. Matlamat
Undang-Undang adalah untuk menjamin keadilan”
Ini bermakna
undang-undang adalah peraturan yang diperaku dan dikuatkuasakan oleh mahkamah.
Sementara itu dari
perspektif Islam menurut Profesor Dr. Hashim Kamali:
Syariah,
merujuk kepada perintah, larangan, pedoman dan prinsip-prinsip hukum yang telah
diturunkan Allah untuk manusia mengenai tingkahlaku mereka di dunia dan juga di
akhirat.
Undang-Undang
ini bersifat lengkap dan tidak berubah mengikut masa dan keadaan.
Untuk apakah Undang-Undang atau Apakah fungsi Undang-Undang?
Walauapapun pandangan
tentang apakah definidi undang-undang itu, nampaknya kita dapat melihat antara
fungsi undang-undang seperti yang dinyatakan di bawah ini:
·
Garis panduan pada
rakyat umum
·
Menjamin
ketenteraman awam
·
Memberikan
keadilan
·
Melindungi Hak
Individu
·
Melaksanakan
kedaulatan Undang-Undang
·
Mekanisma
penyelesaian konflik.
·
Menghukum pesalah
·
Menjamin
kemaslahatan umum
·
Agen perubahan
Kesimpulannya, undang-undang-undang
merupakan set peraturan yang mengawal sesuatu masyarakat. Ia mempunyai fungsi
antaranya yang dinyatakan di atas.
Sistem Perundangan di Malaysia
Dalam topik Sistem
Perundangan di Malaysia, beberapa konsep penting harus difahami. Antara lainnya
ialah Sejarah undang-undang di Malaysia, Sumber Undang-Undang, Klasifikasi
Undang-Undang, Bidangkuasa Mahkamah-Mahkamah dan Prinsip-prinsip asas
Undang-Undang seperti konsep Doktrin Duluan Mengikat (Stare Decisis).
Sebelum
melangkah jauh dan bagi mengelakkan kekeliruan, mari kita melihat kepada
klasifikasi Undang-Undang. Ia dibahagikan kepada dua kategori besar iaitu
Undang-Undang Antarabangsa (mengenai hubungan diplomatic antara Negara-negara
dan termasuklah peraturan perang) dan Undang- Undang Nasional (Undang-Undang
yang beroperasi di dalam sesebuah
negara yang berdaulat. Ia termasuk undang-undang di peringkat persekutuan, negeri, daerah dan sebagainya)
Undang-Undang Nasional pula dibahagikan kepada Undang-Undang
Persendirian (Private Law) dan Undang-Undang Awam (Public Law)
Undang-Undang Awam (Public Law) termasuklah
Perlembagaan Negara kita yang menyatakan hak-hak seseorang dalam persekutuan.
Selain itu ia juga termasuk Undang-Undang Jenayah yang mana memperuntukkan
kesalahan terhadap persekutuan atau obligasi terhadap individu. Akta
Perkhidmatan Bomba 1988 termasuk dalam kategori ini.
Sementara itu undang-undang persendirian merujuk
kepada undang-undang antara individu dan individu. Contohnya dalam
Undang-Undang Kontrak, Tort dan Amanah.
Sebagai panduan, jika seseorang itu melakukan
kesalahan terhadap Negara, maka orang itu akan dituduh kerana melakukan
kesalahan. Dalam merujuk kes ia mudah diketahui dengan merujuk kepada nama kes
itu seperti :
PP
v Ismail [1993] 2 MLJ 197
Merujuk kepada kes ini ia bermaksud Pendakwaraya
(kerajaan) mendakwa Ismail yang melakukan kesalahan jenayah. Sementara itu,
nombor 2 bermaksud Jilid ia dilaporkan, MLJ adalah pihak yang melaporkan
iaitu Malayan Law Journal, [1993]
bermaksud tahun dilaporkan dan 197 merujuk kepada halaman ke 197 dalam
jilid tersebut.
Dalam kes sivil tiada Pegawai Pendakwaraya akan
dinamakan dalam kes itu kerana ia bukan jenayah. Contohnya:
Rogers
v Ismail [1993] 2 MLJ 197
Kes ini mungkin suatu tuntutan Rogers (Plaintif)
menuntut sesuatu daripada Ismail. Perbezaan utama dalam pelaporan kes ialah
dalam Jenayah seseorang didakwa dan setelah dibuktikan menurut tahap pembuktian
melampaui keraguan munasabah akan disabitkan dan dihukum. Manakala dalam kes sivil
seorang akan menuntut (plaintif) dan jika Berjaya menurut pembuktian imbangan
kebarangkalian maka seseorang yang kalah tadi bukan dihukum tetapi diistilahkan
bertanggungan terhadap plaintif di mana penghakiman memihak kepadanya.
Pembaca mungkin tertanya-tanya kenapa Undang-Undang Inggeris masih
terpakai dalam sistem perundangan kita?
Mungkin pembaca
tertanya-tanya kenapakah undang-undang Negara kita dikatakan mewarisi
undang-undang Inggeris iaitu Common Law
(ialah kumpulan undang-undang yang diperkembangkan oleh hakim-hakim inggeris
daripada adat umum di England) dan Kaedah-kaedah
Ekuiti.
Ringkasnya, menurut fakta
sejarah, Inggeris telah menduduki Pulau Pinang pada 1786. Bagi melicinkan
pentadbiran dan keadilan pada masa itu maka Piagam Keadilan Pertama (1807) dibentuk
dan melaluinya Mahkamah Keadilan Pulau Pinang ditubuhkan. Sultan memperkenankan
Undang-Undang Inggeris diterima pakai. Seterusnya pemakaian dilanjutkan ke Melaka dan
Singapura. Seterusnya diperluaskan ke negeri-negeri Melayu sehingga ia akhirnya
dikanunkan.
Selepas kemerdekaan tanah
Melayu pada 1957, pemakaian Undang-Undang
Inggeris terus teguh. Peruntukan statut menjawab
persoalan kenapakah pemakaian undang-undang Inggeris masih kekal hingga ke hari
ini.
Ini kerana Seksyen
3 dan 5 Akta Undang-Undang Sivil 1956 membenarkan pemakaiannya dalam ketiadaan undang-undang tempatan
mengenai perkara yang timbul tertakluk kepada masa dan sejauh mana keadaan
tempatan membenarkannya. Demikian juga ia terpakai bagi Sabah dan Sarawak
mengikut had masa yang dinyatakan dalam statut tersebut.
Ini
bermaksud Dalam suatu persoalan undang-undang di mahkamah undang-undang
inggeris boleh di hujahkan dan hakim akan menimbangkan samada untuk menerima
nas undang-undang yang cuba dikemukakan oleh pihak-pihak bergantung kepada
syarat dalam peruntukan statut yang membenarkannya.
Sumber Undang-Undang
Secara amnya, sumber
undang-undang di Malaysia dibahagikan kepada undang-undang bertulis dan tidak
bertulis. Undang-undang bertulis ialah undang-undang yang khusus dikanunkan
menjadi suatu undang-undang seperti Perlembagaan (Persekutuan/Negeri),
undang-undang yang digubal di Parlimen/Dewan Undangan Negeri iaitu samada Akta,
Ordinan atau Enakmen dan Perundangan Subsidiari Subsidiari.
Manakala sumber seperti
undang-undang tidak bertulis tidak bermaksud ia tidak dicatatkan. Ia dituliskan
namun tidak dijadikan sebagai satu dokumen tersendiri seperti undang-undang
bertulis. Antara contoh undang-undang tidak bertulis ialah Common Law & Ekuiti Inggeris, Keputusan Kehakiman (Case Law),
Undang-undang adat dan Undang-Undang Adat Melayu, Cina & Hindu dan
Undang-Undang Islam.
PERLEMBAGAAN SEBAGAI UNDANG-UNDANG TERTINGGI DI MALAYSIA
Pembaca mungkin
tertanya-tanya apakah undang-undang yang tertinggi di negara ini? Perlembagaan Persekutuan
Malaysia (PP) adalah undang-undang yang tertinggi di Malaysia. Ini termaktub di
bawah Artikel 4(1) PP yang berbunyi:
“Perlembagaan ini adalah
Undang-Undang Utama Persekutuan dan apa-apa undang-undang yang diluluskan
selepas hari merdeka yang berlawanan dengan Perlembagaan ini hendaklah batal
setakat yang berlawanan itu”
Ketertinggian perlembagaan
di sahkan oleh mahkamah dalam kes Nordin Bin Salleh & Anor V Dewan
Undangan Negeri Kelantan & Ors [1992] 1 MLJ 34
Pandangan penulis ialah dalam
konteks Akta Perkhidmatan Bomba (APB) 1988 terdapat persoalan tentang samada
Seksyen 44 APB 1988 terpakai atau tidak memandangkan nampaknya ia bercanggah
dengan Artikel 135 (2) PP.
Seksyen
44 APB 1988 adalah berkaitan Perjalanan Pendakwaan yang
berbunyi :
“ Mana-mana Pegawai Diberi Kuasa
adalah berkuasa untuk hadir di mahkamah dan menjalankan apa-apa pendakwaan
berkenaan dengan apa-apa kesalahan di bawah akta ini.”
Nampaknya peruntukan ini
boleh dimaksudkan bahawa hanya dengan surat pemberian Kuasa daripada Ketua
Pengarah adalah memadai sebagai kuasa untuk hadir menjalankan pendakwaan di
mahkamah. Jika ia ditafsirkan sedemikian maka ia tidak operatif kerana ia akan
bercanggah dengan Perlembagaan yang menyatakan bahawa hanya peguam Negara yang
mempunyai kuasa Pendakwaan. Menurut Artikel
145(3) PP kuasa untuk memulakan, menjalankan dan menghentikan pendakwaan
adalah atas kuasa Peguam Negara. Ini bermaksud oleh kerana Ketua pengarah
Perkhidmatan Bomba tiada Kuasa Pendakwaan maka tiada kuasa yang boleh
diberikannya kepada mana-mana pegawai Bomba untuk menjalankan Pendakwaan.
Namun demikian adalah tidak
praktikal dalam sesebuah Negara jika hanya Peguam Negara satu-satunya orang
yang boleh menjalankan kuasa ini. Oleh yang demikian, bagi menjalankan kuasa
ini ia diperuntukkan di bawah S377 Kanun
Prosedur Jenayah. Merujuk kepada S377(b)(3)
KPJ Pegawai mana-mana Jabatan Kerajaan boleh diberikan kuasa secara
bertulis untuk menjalankan Pendakwaan tertakluk kepada kawalan dan arahan
Pendakwaraya.
Apakah itu Perundangan Subsidiari atau Undang-Undang Perwakilan??
Perundangan subsidiari
adalah undang-undang yang dibuat oleh pihak berkuasa di bawah kuasa-kuasa yang
diberikan kepadanya oleh statut induk.
“ Perundangan subsidiari
bererti apa-apa perisytiharan, kaedah, peraturan, pemberitahuan, undang-undang
kecil atau suratcara lain yang dibuat di bawah mana-mana Akta, Enakmen, Ordinan
atau kuasa sah yang lain dan mempunyai kesan perundangan”
[S3 Akta tafsiran 1948 dan 1967(Disatukan dan
disemak-1989)(Akta 388)]
Ini boleh dilihat dibawah Seksyen 62 APB 988 yang memberikan
kuasa kepada menteri untuk membuat peraturan-peraturan tertentu mengikut
peruntukan yang membenarkannya.
Pernahkan anda kamu mengetahui, diantara sumber undang-undang itu tadi bagaimanakah hirarkinya mengikut keutamaan??
Secara prinsipnya,
Perlembagaan adalah undang-undang tertinggi Negara. Oleh itu mana-mana
peruntukan statut yang bercanggah adalah terbatal setakat percangahan itu. Jika
satu percangahan suatu akta bercanggah dengan Perlembagaan maka peruntukan akta
itu dikatakan batal dan tidak sah kerana Ultra Vires dengan perlembagaan.
Seterusnya jika terdapat peraturan yang digubal menurut kuasa yang diberikan
satu akta, ia akan batal dan tidak sah jika ultra
vires dengan samada Perlembagaan atau Akta.
Bagaimana pula dengan Piawaian dan Perintah Tetap Jabatan?
Amnya ia tidaklah termasuk
dalam sumber undang-undang yang sebutkan tadi namun dokumen-dokumen ini penting
sebagai panduan dan pelengkap dalam menentukan sesuatu keputusan bergantung
kepada budibicara mahkamah tentang kebolehterimaannya.
Sumber Undang-Undang : Undang-Undang Kes (Case Law) adalah
Undang-Undang yang “dibuat” oleh hakim………adakah para Hakim boleh membuat Undang-Undang?
Dalam teori pengasingan
kuasa, setiap Badan iaitu Eksekutif,
Perundangan dan Kehakiman mempunyai fungsi masing-masing. Secara teori juga,
hanya Badan Perundangan yang sepatutnya menggubal undang-undang manakala
mahkamah mentafsirkannya. Konsep ‘Check and Balance’ tidak akan dibincangkan di
sini.
Secara praktisnya, Badan
Eksekutif terpaksa membuat peraturan yang dikenali sebagai undang-undang
perwakilan/subsidiari seperti yang dinyatakan sebelum ini. Ini penting kerana beberapa
sebab yang munasabah seperti perundangan subsidiari yang dibuat tentang sesuatu
yang teknikal dan mendesak. Parlimen memakan masa yang lama untuk meluluskan
sedangkan dalam hal tertentu ia mungkin sesuatu yang mendesak atau dalam kes
yang sangat teknikal jika dibahas di parlimen sekalipun Ahli Dewan mungkin
tiada kepakaran dalam aspek teknikal tersebut.
Seterusnya bagaimana pula
Hakim dikatakan membuat undang-undang? Dalam memutuskan sesuatu kes, hakim akan
menilai fakta material dan akan memutuskan sesuatu kes itu berdasarkan prinsip
undang-undang dan pandangan kehakimannya. Sesuatu kes itu akan diputuskan
berdasarkan penaakulannya yang akan membawa kepada keputusan tersebut. Dalam
istilah undang-undang ia dikenali sebagai Ratio
Decidendi yang akan menjadi tauladan kehakiman dan sepatutnya diikuti oleh mahkamah-mahkamah
bawahan dalam hirarkinya atau mahkamah itu sendiri dalam kes akan datang yang
mempunyai fakta material yang sama. Ia dilaporkan dalam bentuk laporan
undang-undang. Sumber ini penting sebagai sebahagian sumber undang-undang.
Adakah kamu tahu had dan bidang kuasa mahkamah?
Seorang Pegawai
Penguatkuasa hendaklah mengetahui bidang kuasa mahkamah. Setiap mahkamah
mempunyai bidang kuasanya menurut undang-undang.
Mahkamah di Malaysia
dibahagikan kepada mahkamah Bawahan dan Atasan. Mahkamah bawahan terdiri
daripada Mahkamah Sesyen dan Majistret. Manakala Mahkamah Atasan yang terdiri
daripada Mahkamah Tinggi, Mahkamah Rayuan dan Mahkamah Persekutuan.
Kesalahan di bawah APB 1988
dibicarakan di mahkamah majistret berdasarkan peruntukan S85 dan S87 Akta
Mahkamah Rendah 1948.
Definisi :
” Doktrin
duluan mengikat bererti bahawa di mana fakta-fakta
material adalah sama, mahkamah hendaklah mengikut keputusan-keputusan
terdahulu mahkamah yang lebih tinggi,
dan (seseparuh mahkamah) keputusan-keputusannya
sendiri yang terdahulu dan keputusan-keputusan mahkamah yang setaraf – samada masa kini atau lampau – Jika ada,
asalkan mahkamah-mahkamah terletak dalam hirarki atau susunan yang sama ”
* Hanya
ratio decidendi kes yang
mengikat kemudian dan bukan obiter
dictum
Dalam erti kata lain,
Doktrin ini bermaksud, apabila memutuskan sesuatu kes, mahkamah adalah terikat
untuk memutuskannya dengan merujuk kepada keputusan kes terdahulu yang
diputuskan oleh mahkamah yang lebih tinggi daripada mahkamah dalam hirarki yang
sama ataupun keputusannya sendiri yang terdahulu.
Doktrin ini diwarisi
dari undang-undang Inggeris. Antara rasional prinsip ini ialah ia akan mewujudkan
keadilan iaitu keputusan yang mempunya fakta material yang sama akan
diberikan penghakiman yang sama seperti yang terdahulu. Selain itu ia juga
memberikan kepastian undang-undang kerana melalui prinsip ini, pengamal
undang-undang dan orang ramai akan tahu kecenderungan penghakiman mahkamah
berdasarkan undang-undang kes itu.
Misalan pemakaian dalam
Mahkamah di Malaysia ialah, jika Mahkamah Persekutuan memutuskan kes tertentu
dan menetapkan Ratio Decidendinya,
Mahkamah Rayuan dan ke bawah hendaklah mengikuti prinsip dalam keputusan
mahkamah Persekutuan tersebut dengan syarat fakta material adalah sama.
Jika mahkamah Tinggi Malaya
pula memutuskan kes, secara teorinya mahkamah Tinggi Sabah dan Sarawak tidak
terikat secara undang-undang untuk mengikutinya kerana walaupun ia setaraf, ia bukan
dalam hirarki yang sama. Demikian juda Mahkamah Sesyen dan kebawah dalam
hirarki Mahkamah Tinggi Malaya adalah terikat untuk mengikutinya tetapi bukan
Mahkamah bawahan di Sabah dan Sarawak.
Sememangnya Doktrin ini
terpakai di Malaysia dan disahkan dalam kes :
PP
V Datuk Tan Cheng Swee & Anor [1980]
2 MLJ 276-277, Hakim Persekutuan, Chang Min Tat berkata:
“….Bagaimanapun adalah perlu untuk mengesahkan sekali lagi
Doktrin Stare Decisis yang jelas diterima oleh mahkamah Persekutuan dan
diharapkan (expected) Mahkamah Tinggi dan Mahkamah-Mahkamah Rendah dalam suatu
sistem Common Law seperti yang kita amali, turut mengikutinya.”
Apakah itu Undang-undang Prosedur…kenapa perlu dipelajari??
Cuba letakkan situasi kamu
dalam keadaan seperti ini:
“ Katakan…Tuan mendapat
arahan untuk menjadi Pegawai Penyiasat ataupun Pegawai Pendakwa. Persoalan yang
minda mungkin berkisar tentang apakah bahan rujukan yang perlu dalam memberikan
panduan menyelesaikan tugasan itu. Kemudian Tuan meminta pandangan rakan
sekerja yang memberikan nasihat verbal. Tuan bertambah keliru kerana kebanyakan
nasihat tadi tidak terdapat dalam Akta Perkhidmatan Bomba. Kemudian seseorang
menasihati kamu dengan menyatakan bahawa Gambar Digital tidak boleh diterima di
mahkamah!..Tuan terus buntu sehingga menghadiri kursus Penyediaan Kertas
Siasatan ataupun berjumpa dengan mentor yang cukup pengalaman dan
pengetahuannya.”
Akta Perkhidmatan Bomba
memperuntukan peruntukan spesifik dalam penyiasatan seperti kuasa untuk masuk,
menghendaki kehadiran saksi dan mendapatkan keterangan dari saksi. Walaupun
begitu terdapat Statut Pemakaian am prosedur jenayah iaitu Kanun Tatacara
Jenayah. Statut ini adalah rujukan tentang prosedur yang diikuti dalam
penyiasatan Jenayah bermula dari Laporan Pertama, Penangkapan, Proses memaksa
kehadiran saksi, berkenaan waran tangkap, kuasa Penyiasatan, Panduan membuat
Pertuduhan, Tatacara Perbicaraan, Darihal mengambil keterangan, Penghakiman,
Penghukuman, Rayuan ke Mahkamah Tinggi, Penyiasatan Kematian dan Darihal Jamin.
“CPC is to set out a body of rules which must be
followed in the investigation, inquiry and trial of offences under the Penal
Code [Act 594] as well as offences under other Acts”
Aplikabiliti nya dijelaskan
iaitu :
“CPC applies to all offences under the Penal Code. In
respect of offences under other Acts, CPC will not apply if there is a special
procedure prescribed under the Acts, unless the special procedure is not
complete in respect of all matters. Maxim “Generalibus non specialia derogant ”
Case: PP v Chew Siew Luan [1982] CLJ 285
Ini bermaksud kanun ini hendaklah menjadi
rujukan namun jika Peruntukan dalam APB 1988 menyatakan tentang prosedur
tertentu maka prosedur itu hendaklah mengatasi KPJ tersebut.
Adakah gambar digital boleh dikemukakan ke mahkamah? Jika
boleh bagaimanakah cara mengemukakannya…..Kenali Akta Keterangan 1950.
Ini mungkin salah satu daripada persoalan
namun persoalan utama ialah bagaimanakah dan apakah bukti yang diperlukan dalam
pembuktian kes Jenayah?
Akta Keterangan 1950 (AK) merupakan satu Akta yang memperuntukkan
bagaimana keterangan sepatutnya (should) dikemukakan di Mahkamah. Ianya
memperuntukkan apa keterangan yang dibenarkan dan dilarang daripada
dikemukakan, bagaimana cara ianya dikemukakan, penjenisan keterangan-keterangan
serta siapa patut mengemukakannya.
Ringkasnnya AK menentukan kaedah perbicaraan dari segi
keterangan yang dikemukakan agar sesuatu perbicaraan itu berjalan dengan
teratur dan adil bagi kedua pihak i.e. pendakwa dan pembela. Oleh itu selain
daripada memiliki sebuah salinan Akta berkenaan. Pengawai Pendakwa (PP) amatlah
perlu memahami dan menghayatinya.
Sebagai Penutup dalam
lembaran kali ini, diharap para pembaca mendapat sedikit sebanyak informasi
berguna sebagai panduan dalam melaksanakan tugasan seharian. Walaupun penulisan
ini agak ringkas namun sekurang-kurangnya ia dapat mengisi ruang kosong yang
menjadi persoalan di minda pembaca. Bertemu lagi di ruangan akan datang
membincangkan secara mendalam aspek-aspek perundangan dalam kerja seharian yang
boleh dikongsi bersama pembaca.
Sekian
Sekian
No comments:
Post a Comment